Reisschema
 Dag 1: Heenreis
 Dag 2: Freizeitpark Plohn
 Dag 3: Slaskie Wesole Miasteczko
 Dag 4: Rabkoland
 Dag 5: Eger
 Dag 6: Novi Sad
 Dag 7: Novi Sad
 Dag 8: Ohrid
 Dag 9: Ohrid
 Dag 10: Ohrid
 Dag 11: Ohrid
 Dag 12: Tirana
 Dag 13: Tirana
 Dag 14: Mostar
 Dag 15: Matulji
 Dag 16: Matulji
 Dag 17: SloveniŽ & Verona
 Dag 18: Movieland Studios
 Dag 19: Gardaland
 Dag 20: Minitalia Leolandiapark
 Dag 21: Didi'Land
 Dag 22: Walygator Park

Dag 15: Matulji
 We're in Kroatie!
Vandaag weer een stuk verder reizen. We rijden van Mostar in Hercegowina naar Matulji in KroatiŽ. Weer iets van 6 uur rijden te gaan. Omdat Midas iets gelezen heeft over de Stari Most (de oude brug) besluiten we nog even de stad in te gaan en deze te zoeken. Dat blijkt niet zo heel moeilijk, we rijden er eigenlijk direct op af. Nu nog een parkeerplaatsje. Dat is lastiger. Op goed geluk sla ik een paar keer af een straatje in en met een klein beetje geluk en gevaar voor eigen leven (super smalle straatjes) vinden we ergens een plekje.

Mostar is een gezellige kleine stad met een knus centrum. Helaas meteen ook weer de eerste tekenen van massaal toerisme sinds Ohrid. Hoewel het niet druk is in de straten staan er al wel overal auto's met buitenlandse kentekenplaten. De winkeltjes zijn ook duidelijk ingericht op het verkopen van souvenirs.

Na het maken van wat foto's gaan we weer op pad, richting Split waar de autosnelweg naar Rijeka in het noorden van KroatiŽ begint. Het is, met het dak open en om 11 uur 's morgens, alweer 40 graden buiten volgens onze thermometer. En we gaan de bergen weer in. In no-time hebben we uitzicht vanaf de andere kant op Mostar.

Bij het uitchecken uit het hotel werkte de apparatuur voor de kaartbetalingen niet (en internet ook niet, vermoedelijk door het onweer van gisterenavond) en kregen we wisselgeld in Bosnische Marken. Om daar weer vanaf te komen kopen we in ťťn van de laatste dorpen voor de grens de ingredienten voor een picknicklunch in en nemen daarna nog een paar koffie in een knus barretje. Daarna rijden we weer vlot de grens met KroatiŽ over.

Het is even zoeken naar een geschikte plek voor de buitenlunch. Er is weinig schaduw te vinden en de motor van de Ford begint het ook weer warm te krijgen. Uiteindelijk komen we in een dorpje een huis in aanbouw tegen met een trappetje ervoor in de schaduw. Voor die deur nemen we een half uurtje plaats om de ingekochte etenswaar te nuttigen. Het ziet er misschien wat vreemd uit maar voor ons is het een prima oplossing.

Dan komen we zo'n 40 kilometer vůůr Split aan bij de autosnelweg en kunnen we de komende 500 kilometer met constante snelheid van zo'n 130 km/h afleggen. Met die rijwind blijft de motor ook prima tevreden. Het laatste stuk van de rit leidt langs de Adriatische kust en ziet er weer prachtig mooi uit. Er is duidelijk veel meer toerisme in deze hoek van het land. De motor heeft het hier ook weer zwaar dus morgen maar proberen of we hier iemand kunnen laten kijken wat precies het probleem is.

Het hotel is schitterend en we kunnen na een verfrissende douche meteen aanschuiven in het bijbehorende restaurant.

Het hotel boven op de berg bij Mostar.

Mostar in de diepte.

Zielig autootje.

Gezellige drukte in de fraaie straatjes van het oude stadsdeel.

De beroemde 16e eeuwse Stari Most. In 1993 vernietigd tijdens de balkan oorlog. In 2004 weer hersteld.

Hellen heeft weer de aandacht van en voor een poesje.

Mostar vanaf de berg aan de andere kant van de stad.

Vrij warm voor de ochtend!

We rijden KroatiŽ binnen.

Tijd voor de lunch.

Aan de overkant van de straat een ingestorte woning (oorlog ?) en direct daarnaast een nieuwbouw huis.

Prima autosnelweg door het grootste deel van KroatiŽ. Hier en daar zelfs netjes een oversteekplaats voor wilde dieren. Er zouden hier nog beren en wolven voorkomen.

Het landschap met woeste bergen verveelt nooit.

Kustplaats aan de Adriatische zee.

Ahhh, we zien de zee.

Erg gezellig uitziende plaatsen hier. Wij moeten aan de andere kant van Rijeka zijn.

De brugverbinding met het eiland Krk.

Ons hotel voor de komende 2 nachten.