Reisschema
 Dag 1: Heenreis
 Dag 2: Freizeitpark Plohn
 Dag 3: Slaskie Wesole Miasteczko
 Dag 4: Rabkoland
 Dag 5: Eger
 Dag 6: Novi Sad
 Dag 7: Novi Sad
 Dag 8: Ohrid
 Dag 9: Ohrid
 Dag 10: Ohrid
 Dag 11: Ohrid
 Dag 12: Tirana
 Dag 13: Tirana
 Dag 14: Mostar
 Dag 15: Matulji
 Dag 16: Matulji
 Dag 17: Slovenië & Verona
 Dag 18: Movieland Studios
 Dag 19: Gardaland
 Dag 20: Minitalia Leolandiapark
 Dag 21: Didi'Land
 Dag 22: Walygator Park

Dag 5: Eger
 We're in Hongarije!
Voor vandaag stond een bezoek gepland aan Barlangfürdö, een thermaalbad in Miskolc-Tapolca waar we vorig jaar ook al eens een halve dag hebben rondgedreven. Het is deze ochtend echter nog steeds erbarmelijk slecht qua weer en nog meer water trekt ons niet echt. We beraden ons dus op een alternatieve dagbesteding. Omdat we ook nog Forinten moeten pinnen bedenkt Hellen dat we dat het beste in Eger kunnen doen, een plaats die we ook van vorig jaar kennen en waar het ook met regen goed uit te houden is. Zo gezegd zo gedaan.

Nog geen half uur onderweg klaart het weer op en schijnt ineens vol overgave het zonnetje. We komen dus even later aan in een zonovergoten Eger. Na het verzorgen van de Hongaarse pecunia rijden we naar de beroemde burcht van Eger, die hadden we de vorige keer overgeslagen. We parkeren aan de boveningang van de oude burcht en hebben meteen prachtig uitzicht over de stad. Voor het bezoeken van de exposities alhier hebben we even geen energie dus beperken we ons tot tickets voor het mogen rondlopen over het omvangrijke terrein.

Het ziet er allemaal best imposant uit. Een deel van het fort is nu een ruine maar er staan nog vele gebouwen, torens en muren overeind en we schieten een flink aantal plaatjes.

Na het verkennen van de burcht parkeren we in het winkelcentrum, dat weten we op het geheugen nog terug te vinden, en maken een wandeling door de stad. Hellen leest over een restaurant waar diverse soorten wild worden geserveerd. Het blijkt inderdaad een vrij bijzonder restaurant, met live pianomuziek en allerhande dieren op de kaart. Ik laat me verrassen met de 'Hunters Favorite' schotel en Hellen kiest een soort jachtschotel. Erg lekker allemaal.

Op de terugweg naar het 'hotel' (waar ik verder maar geen woorden aan vuil maak) gooien we het dak eraf en kunnen we voor het eerst deze vakantie open rijden. En dat nog wel in de avond. Helaas is het niet van lange duur want eenmaal terug op de verblijfplaats begint het alweer te druppelen. Morgen trekken we verder naar het zuiden en rijden we Servië in.

Hoog boven Eger parkeren voor een bezoek aan de burcht.

Gotische paleis.

Wat sfeerplaatjes...

De minoret van Eger. Deze kan zo te zien ook worden bezocht maar dat moet een heel smal trappetje zijn met heel veel treden.