Reisschema
 Dag 1: Heenreis
 Dag 2: Freizeitpark Plohn
 Dag 3: Slaskie Wesole Miasteczko
 Dag 4: Rabkoland
 Dag 5: Eger
 Dag 6: Novi Sad
 Dag 7: Novi Sad
 Dag 8: Ohrid
 Dag 9: Ohrid
 Dag 10: Ohrid
 Dag 11: Ohrid
 Dag 12: Tirana
 Dag 13: Tirana
 Dag 14: Mostar
 Dag 15: Matulji
 Dag 16: Matulji
 Dag 17: Slovenië & Verona
 Dag 18: Movieland Studios
 Dag 19: Gardaland
 Dag 20: Minitalia Leolandiapark
 Dag 21: Didi'Land
 Dag 22: Walygator Park

Dag 10: Ohrid
 We're in Macedonie!
Het is vanmorgen heerlijk wakker worden, de zon schijnt al behoorlijk en de geluiden hier zijn minimaal. We slapen hier zelfs met de ramen open en er waait een aangenaam windje de kamer in. De wereld ontwaakt op zijn gemakkie en wij zijn toeschouwer. Voor mij is dit dus pas echt vakantie.

Voor vandaag bedachten we dat we een actieve dag zouden houden en via een macedonische facebook vriendin heb ik wat tips gevraagd over wat we hier kunnen gaan doen. Zij geeft een paar goede tips en dus gaan we op weg naar Ohrid. Onderweg hebben we vanaf de bergweggetjes zeer mooi uitzicht over het meer van Ohrid.

In het dorp aangekomen besluiten we direct te gaan tanken, we zien een tankstation en het is daar behoorlijk druk dat ik bedenk dat dit wel eens de enige kan zijn die dit dorp rijk is. Die conclusie trekken we ook omdat de plaatselijke bevolking hier zelf tankt EN ze al hun tankjes voor de vele motorboten op het meer staan te vullen. Ik had gehoopt dat dit tankstation ook een autowasplaats heeft want de auto is grijs ipv zwart. Maar helaas geen. We gaan dus even kijken in dorp of er iets is. We zien op gegeven moment een bordje carwash en volgen deze. Het leidt naar een vergane parkeerplaats maar geen carwash te vinden naja jammer dan.

Dan maar het centrum in. Door het vaak afslaan en van weg wisselen weten we niet exact meer waar we zijn maar het geluk is met ons ik rijd per ongeluk tegen de winkelstraat aan en er is parkeerplek !! Wel direct een parkeermeneer die centjes komt halen maar ach voor zo'n 50 denar (80 eurocent) mogen we 2 uur staan. Dat is meer dan genoeg tijd om even het centrum te bekijken.

We gaan eerst richting water want daar draait het allemaal om hier in Ohrid. We lopen via een plein direct de haven in. Schitterend uitzicht op het meer met vele commerciele bootjes. Allemaal willen ze je het meer rondvaren. Hartstikke leuk maar zoveel tijd hebben we niet vanwege de maar twee uur gekochte parkeertijd. Maar daar vinden ze wel wat op dan gaan we toch een half uur varen hahahaha. Maar nee, toch maar niet. We doen dat misschien wel vanaf onze kant van het meer. Dat lijkt ons verstandiger.

Vanaf het meer gaan we stukje de binnenstad in en lopen als eerste tegen een kerkje aan, church St. Sophia. We zien onderweg ook nog een bruidspaar welke met de fotoreportage bezig zijn. Het is een fotogeniek stadje dus begrijpen we het wel dat ze dat willen. Het blijkt een bijna onmogelijke opgaaf vanwege al de auto's die zich door de smalle straatjes heenpersen. En de vele voetgangers die niet even kunnen wachten tot de foto genomen is.

We lopen nog een stukje en ploffen neer aan het water op een terrasje. Een zeer mooi plekje maar nadat we de menukaart hebben gehad gebeurt er niks meer. En aangezien we dus echt maar 2 uur hebben en nu al een dik half uur verder zijn besluiten we maar verder tot lopen.

Verder op in de hoofdstraat vinden we een biertent. Ik vind het er maar niks maar we krijgen in ieder geval snel wat te drinken. Ik ben zowat uitgedroogd dus alleen water voldoet wel nu. Het is echt snikheet en geen wolkje aan de lucht. Een prachtige stranddag dus ;o)

Na het terrasje lopen we weer stukje verder en lopen tegen een markt aan. Dat vind ik altijd erg leuk. Dit is voornamelijke een fruit en textiel markt en ik bedenk me: wat is nou een leuker souvenier dan een giga watermeloen voor de hongerige wolfjes thuis. We kiezen een van de kleinsten en het blijkt een unit van bijna 9 kg te zijn. Omdat deze zich anders zo alleen gaat voelen kopen we ook nog maar een honingmeloen van 3 kg. Het is echt niet te tillen dus brengen we ze eerst maar naar de auto. Deze blijkt toevallig gelukkig dicht in de buurt van de markt te staan.

We pinnen nog even wat en gaan nog even terug naar de markt. Daar koop ik een paar slippers en we bekijken nog een en ander. Voor we weer terug bij de auto zijn lopen we nog even het toeristenburo binnen voor de route naar het fort. Radica (die facebook vriedin) heeft ons daar over verteld en het lijkt ons wel wat. Het blijkt dat al die toeristische trekpleisters zich allemaal dicht bij elkaar bevinden op een berg. We kopen de kaart en vertrekken.

Eigenlijk is het heel dichtbij maar weer zeer steil de berg op dus blij dat we met de auto zijn. Helaas raak ik weer een gat door dat achterlijke weggedrag en baal als een stekker. Boven gekomen klopt het allemaal exact wat er op het toeristen buro verteld is dus dat is fijn. We kregen nog een coupon voor korting in een leuk restaurant bij het amphitheater. We besluiten eerst dus maar te gaan eten.

We vinden het restaurant zonder al teveel moeite en het uitzicht hier is fenomenaal, geen straf even hier te zitten. We bestellen een heerlijke hamburger en laten het ons het goed smaken. We zien ook hier wat kittens rondscharrelen en zoals deze diertjes spelen met blaadjes etc. doet het vermoeden dat dit geen zwervers zijn ondanks dat ze nogal klein en mager zijn. Na het eten loop ik vast een stukje richting kitten en die laat zich aaien en begint lekker te snorren en kroelen. En dat is zo lief! Dan mis ik direct mijn eigen katjes die dik en wel doorvoed zijn maar deze kleintjes zijn minstens zo lief. Wat blijkt, het steegje naast het restaurant doopt Midas al snel tot kittenalley want het barst er van de katjes groot en klein en dat levert weer leuke plaatjes op en voor mij veel knuffels!

Na deze lunch lopen we dus richting het fort en dat is echt een zware bevalling. Het is heet, de weg steil en de stenen glad. Dat zorgt ervoor dat ik elke paar meter bij moet komen. Ik merk dat ik sinds de operatie van februari dan wel van mijn klachten af ben maar dat mijn energie pijl nul is. Heb totaal geen uithoudingsvermogen meer en voel me een bejaarde.

Met wat hulp van Midas komen we dan toch samen boven (ik wilde al opgeven) en hebben we het meest mooie uitzicht over Ohrid en het meer dat het absoluut de moeite waard is. Het meeste van dit gebeuren is al meerdere keren opnieuw opgebouwd maar toch erg de moeite waard. Omdat ik niet echt herstel besluit ik weer af te dalen en onder het fort in de schaduw op een bankje ga zitten wachten tot Midas een rondje heeft gedaan en wat mooie foto's heeft kunnen maken. Ik koop maar wat drinken en een waterijsje om het verloren vocht weer aan te vullen.

Na het fort houd ik het echt voor gezien en wil wel graag terug naar de auto. Daar is het inmiddels opgelopen tot 61 graden pfffff. Goddank kan het dak er dus af en daarmee vervliegt gelukkig meeste hitte. Toch ook de airco maar weer aan en tot we weer beetje bijgekomen zijn.

We rijden weer terug naar het hotel en na een douche en beetje uitrusten is het alweer tijd voor het diner. Alweer eten !

Net weer weg van het klooster en meteen hoog boven het meer voor dit geweldige uitzicht.

Gezellige winkelstraatjes in Ohrid.

In de haven liggen tientallen motor- en roeibootjes. Daarachter het terras waar we gepoogd hebben wat te drinken.

St. Sophia kerk.

De verkoopmeneer haalt de door ons gekozen 'kleine' meloen uit de berg.

Er liggen reuze watermeloenen tussen. Deze exemplaren moeten zeker 20 kilo wegen!

Fontein en de Kamensko kerk.

Parkeren kan gratis bij de Upper Gate, de poort in de stadsmuur waarachter veel fraais is te bewonderen.

Vanaf het Amfitheater krijg je een mooi uitzicht over de stad en het meer.

Restaurant Pandonos is een prima plek om weer even op krachten te komen.

Kittenalley.

Rare beesten, gaan met z'n allen op een kluitje op één traptrede liggen.

Prrrrrrr.

De noordmuur van het fort met zicht op de stad Ohrid.

Niet bezocht maar van afstand te zien: Plaosnik.

Een hele klimpartij naar boven de toren op.

De zuidmuur kijkt uit over het meer.

Het is wat warm geworden in de auto.

Nog maar een keer het uitzicht vanuit onze hotelkamer.