Reisschema
 Dag 1: Heenreis
 Dag 2: Freizeitpark Plohn
 Dag 3: Slaskie Wesole Miasteczko
 Dag 4: Rabkoland
 Dag 5: Eger
 Dag 6: Novi Sad
 Dag 7: Novi Sad
 Dag 8: Ohrid
 Dag 9: Ohrid
 Dag 10: Ohrid
 Dag 11: Ohrid
 Dag 12: Tirana
 Dag 13: Tirana
 Dag 14: Mostar
 Dag 15: Matulji
 Dag 16: Matulji
 Dag 17: Slovenië & Verona
 Dag 18: Movieland Studios
 Dag 19: Gardaland
 Dag 20: Minitalia Leolandiapark
 Dag 21: Didi'Land
 Dag 22: Walygator Park

Dag 16: Matulji
 We're in Kroatie!

Vandaag is het de bedoeling dat we een bezoek gaan brengen aan Family Park Medulin. We staan niet heel vroeg op en hebben ons eerste ontbijt in dit hotel. We verwachten net als in alle andere hotels een ontbijtbuffet. Maar hier werkt dat weer iets anders. We krijgen een tafel en dan verschijnen er allerhande zaken op tafel afgestemd op twee personen. Vers fruit uit eigen tuin, vleeswaren, verse broodjes, bakje koffie en eigen gemaakte jam en honing. Er zit ook iets van kaas bij geen idee wat het is maar met peper en zout smaakt het best. Lekker op terras rustig bijkomen van gisteren.

Inmiddels is het ook weer tijd voor wat waswerk en we laten het bad vollopen. daar moeten we het ook nog even over hebben want dit hotel is zo hypermodern er zit zelfs een echte jacuzzi in. Met lichtjes en de hele bups. Dus het wasgoed kan net als ons gisteravond zijn lol op. Dan is het tijd de wagen eens onderhanden te nemen want die kan ook wel een wasbeurt gebruiken. Ik bedenk me namelijk dat de koeling van de auto misschien zo moeilijk doet omdat alles door Albanië vol met stof zit en denk dat de auto daar wel van zal opknappen. We vinden na aanwijzing van het hotel de wasplaats. Daar zien we niemand en worden aangesproken door de eigenaar van de grond. Hij vertelt dat de mensen die die wasplaatst beheren niet werken vandaag. Gisteren was het namelijk een feestdag en daarom is alles dicht vandaag. Maar geen nood hij weet nog wel een wasplaats. We gaan dus alweer op weg mokkend. Per toeval vinden we niet ver van plek 1 nog een spuitplaats en deze is zelfservice zoals we ook graag wilden. Niemand te zien maar we bedenken ons te laat dat we geen Kroatische Kuna's hebben gehaald nog. Grrrr, dus eerst op zoek naar een bank dus hup het dorp weer in. Daar vinden we een bank maar hebben alleen maar grote brieven gekregen. Dus de eerste de beste supermarkt maar in om iets te kopen en dus het geld te wisselen. Nou als dat dan allemaal gelukt is gaan we weer terug naar auto was plaats 2. Daar wassen we de auto tot ie blinkt en glimt.

Na het nodige was en poetswerk gaan we weer in de auto op weg naar dat kleine pretparkje. We nemen de kustroute en genieten van het prachtige uitzicht en mooie wegen. De auto lijkt zich goed te houden en we denken dat de wasbeurt hem goed heeft gedaan.

Om een uur of 14.30 besluiten we ergens bij een restaurantje op de route wat te gaan eten. Hier hebben ze heel wat visgerechten op de kaart dus we bestellen een lekkere vissoep en een visschotel. We laten het ons goed smaken en het leek een goede keus. Ook de auto is inmiddels weer flink heet en het laat zich raden dat het lampje weer gaat branden....teleurstellend!

Na de lunch draaien we weer de weg op en vervolgen we onze weg. Per toeval rijden we langs een Ford dealer. We besluiten snel dat het misschien wel handig is om even naar de auto te laten kijken....Dus zo gezegd....we zien eigenlijk niemand en alles lijkt wel dicht. Nadat we beetje staan rond te kijken komt er een man op ons af en vraagt of hij kan helpen. We leggen het probleem zo goed mogelijk uit. Hij spreekt geen Engels, een beetje Duits en wel Italiaans. Voor ons dus redelijk kansloos er iets van te maken maar we kunnen toch overbrengen wat er aan de hand is. Na veel tijd en vertaal problemen kan hij ons melden dat de thermostaat van het koelsysteem kapot is en gemaakt moet worden. Inmiddels hebben geprobeerd een tolk te krijgen via Ford Assistance, een soort ANWB voor Ford rijders. Daar komen we ook niet direct verder mee en inmiddels blijkt ook dat de beste man ons probeert te helpen in zijn eigen tijd want de garage was helemaal niet eens open.

Zeker 2 uur later wordt duidelijk dat er vandaag en morgen niks gedaan kan worden en de auto pas maandag gemaakt zou kunnen worden. Heel begrijpelijk maar voor ons met zo'n strak reisschema niet te doen. We moeten dan de auto hier achter laten en met de taxi een uur terugrijden naar hotel en daar hopen dat we verlenging van de verblijfsduur kunnen krijgen. We spreken af zelf voorzichtig terug naar het hotel te rijden en maandag voor reparatie terug te komen maar besluiten even later toch naar dat parkje te gaan want we zijn tenslotte al halverwege. Terug kunnen we over de snelweg waardoor er meer rijwind en dus koeling is en als we terug rijden is het donker dus we gokken het erop.

Helaas blijkt de weg naar Medulin nog één klim over een berg te bevatten en laat nou net deze weg in groot onderhoud zijn waardoor we weer een paar kilometer lang over een grindpad moeten. De pasgewassen auto zit dus binnen twee minuten weer helemaal onder het stof. Erger nog is dat de klimpartij teveel blijkt voor de motor waardoor we om de 10 minuten weer een pauze moeten nemen om de motor af te laten koelen. Misschien hadden we toch beter wel terug naar het hotel kunnen gaan...

Het begint al flink te schemeren als we bij het Family Park aankomen. Meteen bij binnenkomst van Medulin blijkt al dat we het meest toeristische gedeelte van Kroatië hebben gevonden. Overal lopen badgasten rond en er wordt op de parkeerplaats druk Duits en Nederlands gesproken. Zelfs de borden langs de weg zijn hier in het Duits.

Het parkje zelf stelt niet zoveel voor. Er staan wat kleinere attracties voor kinderen zoals de botsbootjes en verder een reuzenrad, een soort snelle versie van een paratrooper en natuurlijk het enige achtbaantje wat het land rijk is: een big apple. Family Park is alleen 's avonds van 7 tot 12 uur geopend en dus is alles fraai verlicht. Er is een rijke verzameling restaurants en een straatje met allerhande kraampjes bij. Na wat te hebben rondgekeken kopen we bij de centrale kassa muntjes voor de achtbaan en maken een ritje. Omdat we ons zorgen maken over de terugreis gaan we al vroeg weer terug richting Matilji. De terugweg gaat vrijwel helemaal over de snelweg en verloopt dan ook zonder verdere problemen.

Eenmaal terug bij het hotel, tegen 11 uur 's avonds, is er nog aardig wat volk bij het restaurant en vragen we voorzichtig of we nog een soepje kunnen bestellen. Dat kan. Sterker nog, we mogen nog gewoon plaatsnemen en van de kaart bestellen wat we maar willen. Er wordt erg goed voor de gasten gezorgd hier, zeker een dikke aanrader dit hotel. Om de auto maandag ter reparatie aan te kunnen bieden moeten we minimaal één extra overnachting regelen maar helaas zit ons hotel alweer volgeboekt. Omdat verplaatsen binnen Istrië ons niet echt aanstaat besluiten we dus maar om morgen door te zetten naar Verona, waar we drie dagen de tijd hebben om de auto te laten fixen.

Het tweede en helaas alweer laatste ontbijt op deze plek. Misschien komen we hier nog weleens terug want het is hier prima uit te houden en net lekker buiten het massale toerisme.

Lunchplek en visrestaurant op de weg naar het zuidpuntje van Istrië.

Er zwemt een langoustine in de vissoep :)

De hoofdschotel voor 2 personen. Geen idee welke vissoorten het precies zijn maar het smaakt prima.

Bij de Ford garage. Nadat de koelvloeistof er twee keer uit is gekomen tijdens het stellen van de diagnose rijden we zonder resultaat weer verder.

Het reuzenrad van Family Park in Medulin.

Overzichtsplaatje.

De Big Apple achtbaan. Naam en merk onbekend.

Ten opzichte van foto's die ik eerder had gezien is ie wel opgeknapt. De appel is hersteld en de trein zelf is verlicht.