Reisschema
 Dag 1: Heenreis
 Dag 2: Freizeitpark Plohn
 Dag 3: Slaskie Wesole Miasteczko
 Dag 4: Rabkoland
 Dag 5: Eger
 Dag 6: Novi Sad
 Dag 7: Novi Sad
 Dag 8: Ohrid
 Dag 9: Ohrid
 Dag 10: Ohrid
 Dag 11: Ohrid
 Dag 12: Tirana
 Dag 13: Tirana
 Dag 14: Mostar
 Dag 15: Matulji
 Dag 16: Matulji
 Dag 17: Slovenië & Verona
 Dag 18: Movieland Studios
 Dag 19: Gardaland
 Dag 20: Minitalia Leolandiapark
 Dag 21: Didi'Land
 Dag 22: Walygator Park
 
Dag 20: Minitalia Leolandiapark
 We're in Italie!

Vanmorgen dus uitgecheckt en de spullen in de huurauto geladen. Gelukkig is de garage dichtbij en we hebben de hele tijd bedacht wat er dan is wat ze ons zouden willen laten zien. Maar goed hoe erg kan het zijn als iemand tegen je zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Bij de garage aangekomen staat mijn auto al buiten en lijkt hij gewassen? Nou we denken even spullen overladen en gaan. We moeten vandaag een vrij lang stuk van ongeveer 7 uur door Zwitserland naar Frankrijk. Dus elke minuut die we later vertrekken is een minuut te lang.

Al snel komen ze naar ons toe en vertellen wat het probleem is. Ze hadden het erover dat de motor van de verwarming stuk was en dat ze wisten een pakking verbrand was en dat was het probleem. Die motor was vervangen maar die pakking niet. Daarvoor moest de motor open en dan pas konden ze zien welke er stuk is en of er nog andere schade zou zijn...

Omdat ze voor de vakantie zouden sluiten voor twee weken kan de auto ook niet direct gemaakt worden. Hoezo 'dus maak je geen zorgen'? Ik zeg dus ik maak me WEL zorgen en dan nog de kosten. Die zouden kunnen oplopen tot 2000 euro. Daaag StreetKa. Dat is een flinke uitgave. En verdriet, alweer een auto van mij naar de knoppen en het had al wat voeten in de aarde deze vakantie en deze auto ansich.

Nou goed, Midas belt direct met Ford Assistance welke snel handelen. We komen overeen dat mijn auto met noodtransport naar Nederland wordt vervoerd en daar gerepareerd zal worden en dat wij verder kunnen reizen met vervangend vervoer. Enige probleem is dat die auto in Peschiera staat en we daar voor 12 uur moeten zijn i.v.m. de middagpauze die tot 14.30 duurt. En het is inmiddels al 11.30. Dikke paniek dus want we moeten dus daarna nog ruim 7 uur sturen. Echt verschrikkelijk. Maar we redden het uiteindelijk net. Om 12.09 staan we op het goede adres en gelukkig zijn daar nog mensen. Alles is prima in orde gemaakt door Ford en we kunnen snel onze weg vervolgen. Nu weer als een speer terug naar Villafranka om huurauto 1 weer in te leveren en dan onze reis te vervolgen. Dus alles afgehandeld zodat de transporteur mijn auto kan halen, de rekening van een kleine 500 euro voldaan (autohuur en kosten voor gedeeltelijke reparatie) en weer op weg in de geleende Renault Clio.

We hadden nog een pretparkje voor onderweg gepland en als we niet opschieten hoeft het niet meer. Ook deze keer laat TomTom ons in de steek en na weer de weg gevraagd te hebben komen we even voor 4 uur aan in Minitalia Leolandia. We zien hier allemaal mensen wachten voor de kassa die geen aanstalten maken een kaartje te kopen dus we lopen zo naar een kassa. Daar wordt ons iets verteld wat we niet snappen...een mevrouw die het hoort vertaalt het voor ons in het Engels. Als we 5 minuten wachten kunnen we een middagticket kopen voor de helft van de prijs. Die gaat om 4 uur in. Wat fijn en wat aardig dus ja dat doen we, dan maar even wachten en dan voor de helft naar binnen is een goede deal zeker als je beseft dat we alleen voor de 3 achtbanen komen want verder biedt Leolandia niet echt spektaculaire attracties.

Bij binnenkomst werpen we een blik op de plattegrond van het park en slaan dan linksaf waar twee achtbanen moeten staan. De eerste, met de originele naam Leocoaster, komen we al snel tegen. Dit park heeft voor de attracties de catalogus van Zamperla (een Italiaanse bouwer) erbij gepakt want heel veel van het kleurrijke spul is daarvandaan gekomen, zo ook deze 80 meter lange en 4 meter hoge baan. Per coach mag maar één volwassene plaatsnemen dus dat geeft al aan dat we hier met een kinderbaantje te maken hebben. Het stelt dan ook niet veel voor.

Mine Train is een elektrisch aangedreven achtbaan van Zamperla. Deze baan doet wat denken aan de Bob Express van Bobbejaanland en is vrij lang en best snel. De gehele track ligt nogal hoog waardoor we goed uitzicht op de omliggende attracties hebben, waaronder de prima uitziende Rapid River. We worden getrakteerd op twee rondjes en dat is ook wel weer genoeg.

Aan de andere kant van de plattegrond staat Twister Mountain, de Spinning Mouse achtbaan van, je raadt het al, de firma Zamperla. Nu zijn spinning mouse achtbanen vaker wat lomp maar Zamperla doet hier nog een schepje bovenop. Hellen is sowieso niet dol op ronddraaiende attracties en we bestuderen daarom zorgvuldig de karretjes die over de baan rondgaan. Het valt op dat met name de gele coaches hard ronddraaien en de rode en blauw een stuk minder. We zijn dan ook blij dat er voor ons een blauw wagentje het station in komt rollen. Inderdaad draaien wij nauwelijks tijdens de rit maar evengoed is dit soort attracties duidelijk niet de specialiteit van de Italiaanse fabrikant.

Nadat we het fotorondje hebben afgemaakt en de inwendige mens weer hebben verzorgt gaan we weer terug naar de Clio want het is vanaf Milaan nog een flinke ruk.

Via Como rijden we Zwitserland binnen en het berglandschap blijft erg indrukwekkend. Via de radio horen we dat er maar een paar kilometer file voor de Gotthart tunnel staat, dus dat valt mee. Even overwegen we nog, voor de leuk, om in plaats van de tunnel over de pas te rijden maar daarvoor is het toch wat aan de late kant. Dat bewaren we dan maar voor een volgende keer. Na de tunnel gaan we even van de weg af voor wat te eten. We komen in Altdorf terecht waar we een gezellig Zwitsers restaurantje vinden. Het taaltje blijft iets moeilijks voor mij.

Het laatste stuk na het verlaten van Zwitserland is tamelijk saai. We komen in de nacht aan bij het hotel waar we met het reserveringsnummer het kamernummer en de codes voor de cijfersloten uit de computer krijgen en kruipen snel het bedje in.


Het laatste ontbijt in het agri-tourismo hotel.


Net op tijd bij het leenauto bedrijf in Peschiera om de Renault Clio op te halen.


Dag StreetKa, hopelijk zien we je snel weer terug in Nederland.


De tijdelijke Opel Vectra huurauto en rechts daarnaast de leenauto voor de terugreis.


Minitalia Leolandia is leuk om even langs te gaan op de route maar biedt niet voldoende voor een hele dagbesteding.


Toch leuke aankleding hier en daar.


Leocoaster is eigenlijk voor de allerkleinsten.




Toch kan ik me ook hierin nog best vermaken hoor.


Aardige rapid river. De enige attracties waar echt een flinke rij voor stond waren de waterattracties.


Zamperla rad.


Zamperla Mine Train. De leukste achtbaan van de drie eigenlijk.




Zamperla spinning mouse.


Geel voor de liefhebbers van flink ronddraaien tijdens de rit.


Tussenstopje in Zwitserland. De baggage past trouwens wel een stuk beter in een Clio dan in een tweezitter cabrio.


Sneeuw!


Altdorf blijkt nog een heel gezellige plaats. Compleet houten inrichting in dit restaurantje.